Hej! Vintern går åtminstone emellanåt över i vår och i denna upplaga av näringslivsbrevet, kan du läsa om några av de arrangemang som vi sett i Falköping under våren. Hör gärna av dig med tips på nyheter du vill att vi delar och skriver om!

I dag finns det fler än 120 Biltema-varuhus i Norden. Sedan mitten av 1980-talet har ett flertal nya Biltema-varuhus öppnats i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Välkommen Biltema!
 
48 000 kvadratmeter närmast väg 47 väntar nu på Biltemas intågande. Eftersom kedjan behövde ett större område än vad den förra detaljplanen tillät, fick man arbeta fram ett förslag till en ny plan, och i den finns plats för fler. 

Det nya förslaget till detaljplan innefattar ca 214 000 kvadratmeter, vilket innebär att området utökats med 127 000 kvadratmeter. I ytan ingår även naturområde där bebyggelse inte kommer att ske.
– Fler intressenter väntar på att vi får ett avslut och en uppstart med Biltema, säger Magnus Sundén. Biltema kommer att inleda bygglovsprocessen så snart den nya detaljplanen träder i kraft, vilket bör bli i november.
 
Självklart kommer de nya etableringarna även gynna de befintliga handlarna i området. Bland dem ses bland annat Axel & Ebba, Klubbkompis, Byggmax och Racerdepån.
     
    Falköping bäst i Skaraborg!
     
    För fjärde gången genomför Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) en öppen jämförelse inom området företagsklimat. Det är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning gentemot företag. 

    Totalt 147 kommuner samt sju gemensamma förvaltningar har deltagit i undersökningen detta år. 

    – Det är tredje gången vi i Falköping genomför mätningen och vi ökar återigen vårt nöjdkundindex och hamnar på plats 27 i hela Sverige, på tredje plats i Västra Götaland och bäst i Skaraborg, berättar Magnus Sundén. Det är ett bevis på att vi lyckas med det arbete som vi lägger ner på service och bemötande. 

    I jämförelsen mäts myndighetsbeslut inom brandtillsyn, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, serveringstillstånd och livsmedelskontroll. Bland annat information, bemötande, kompetens och effektivitet.

    Mer information, samt fördjupning i de olika delarna i jämförelsen, kommer när den lokala kommunrapporten släpps.
     
    Kraftsamlar för att locka kompetens
     
    Nyligen samlades två kommuner men även fyra starka parter i LEAX lokaler i Falköping för att prata idéer kring kompetensförsörjning. Falköping och Tidaholm, LEAX och Codeq. Jennifer Ottoson, Malin Lundberg, Magnus Sundén och Sören Holmlind har nu börjat smida planer inför ett framtida spännande samarbetsprojekt.

    Jennifer Ottosson, platschef på LEAX, är initiativtagare till samarbetet och ser positivt på hur de tillsammans kan få Falköping och Tidaholm att öka attraktionskraften för arbetskraft med hög kompetens. Genom att samverka ser man nu möjligheten att möta kompetensförsörjningen inom båda kommunerna och se och signalera Skaraborg som en gemensam arbetsplats.

    – Jag deltog på Skaraborgsdagen i Vara tillsammans med Falköpings och Tidaholms kommun och då slog det mig. En gemensam satsning skulle innebära ännu mer kraft för att nå de välutbildade människorna som vi vanligtvis inte så lätt kommer åt.

    Inflyttningskrav och ökat invånarantal finns i både Tidaholm och Falköping under de kommande åren och arbetskraft kommer sällan ensam. Inflyttad arbetskraft medför oftast medflyttad arbetskraft. 
    – Där måste vi kunna visa upp allt vi har att erbjuda. Allt ifrån natur, kultur och fritidsaktiviteter till skolor, kommunikationer och bostäder.

    Tillsammans med näringslivscheferna i Falköping och Tidaholm inleder nu Jennifer ett samarbete med Codeq som projektägare. Syftet är att framöver kunna erbjuda ett paket där man lyfter områdets alla kvaliteter och fördelar och presenterar kommunerna som en bra plats att leva, bo och arbeta på. 

    – FEAB har till exempel svårt att hitta elingenjörer, och vi behöver duktiga Produktionstekniker och Automationsingenjörer till LEAX. Vi vill visa att det är värt att flytta hit och att familjer kommer att trivas i vårt område, konstaterar Jennifer.

    Inom kort kommer fler företag i området bjudas in till en dialog och workshop, med målsättning att kunna formulera ett utvecklingsprojekt.
     
     
    Universitetsutbildning till Falköping och Lärcenter
     
    Nu kan Lärcenter i Falköping i ett unikt samarbete med Göteborgs Universitet erbjuda kometensutveckling i tre olika program, anpassade för näringslivet. 
     
    Kunskap är utveckling och ett viktigt konkurrensmedel. Idag sker ständigt ny utveckling och forskning inom affärer, teknik och omsorg. Kompetensutveckling är en förutsättning för att bättre möta framtidens utmaningar!
     
    I samarbete med Handelshögskolan, Göteborgs Universitet, erbjuder Lärcenter i Falköping följande kurser inom logistikprocesser samt strategier för hållbar miljö och samhällsutveckling.

    (Klicka på rubrikerna för att ladda ner information som pdf.)

     
    Strategisk Corporate Social Responsibility
    Tvådagarskurs i hållbar miljö och samhällsutveckling.

    Supply Chain Management
    Tvådagarskurs i logistikprocesser

    Ekonomi och affärsmannaskap
    Tvådagarsprogram för bättre ekonomisk förståelse och kunskap om lönsamhetsutveckling.
    Niklas Egels Zandén, professor
    Rickard Bergqvist, professor
    Johan Åkesson, forskare och programansvarig på Handelshögskolans ekonomprogram
     
    Nytt kring centrumbygget
     
    I dagarna går ett brev från gatuchefen Fredrik Johansson ut till handlarna i centrum, med uppdateringar kring det pågående arbetet med Köttorget och HM-huset. Här ser du en sammanfattning av lägesrapporten!

    Information gällande gatuombyggnader i centrum 
    En bit in i projektet, vill vi rapportera hur arbetena nu går framåt. Gatuarbetena i centrum rullar på i full takt. Man börjar nu se konturerna av hur Köttorget kommer att gestalta sig och plattsättningen har nu påbörjats på denna etapp. Mycket av arbetena som nu har pågått har varit VA-arbeten som är djupa och omfattande. Så här långt in i projektet har vi inte drabbats av några större bakslag utan vi håller våra ramar tidsmässigt och budgetmässigt. Mindre komplikationer har förekommit med bitvis dåliga markförhållanden och en del svåra ledningsrenoveringar men som det ser ut har vi nu passerat de mest osäkra momenten. 
     
    Tidsplanen framöver ser ut enligt följande: 
    -Markarbetena på huvuddel 1, dvs Köttorget kommer att vara klara den 15 juni för att kunna släppa på trafik och allmänhet. Därefter görs besiktningar etc och är klart i juni månad. 
     
    -De förberedande VA-arbetena på Storgatan kommer att vara klara under juni månad. Till vecka 19 kommer de att ha hunnit upp till korsningen Storgatan/St Olofsgatan och vi har då för avsikt att kunna utföra detta arbete utan att behöva stänga av trafiken på St Olofsgatan. 
     
    -Markarbetena på huvuddel 2, dvs Landbogatan och Storgatan kommer att påbörjas i juli och vara klara till den 15 november. I och med det är hela projektet avslutat i sin helhet. 
     
    Vi har full förståelse för att arbetena är störande för er ordinarie verksamhet och försöker därför att utföra vissa extra störande moment utanför butikstider etc. Därför kan det ibland förekomma arbeten på kvällar, nätter och ibland helger. Är det något som ni upplever inte fungerar tillfredställande eller något ni undrar så ser vi gärna att ni kontaktar oss omgående. 
     
    Med förhoppning om ett vackrare centrum. 
     
    //Fredrik Johansson 
     
    Stjärndomaren om att inte döma
     

    – Det går inte att vara polare med alla. Men man måste våga förstå varandra och förstå varandras reaktioner! Fotbollsdomaren Jonas Eriksson föreläste på pyttlunchen den 30 mars.
    Hur ofta får man applåder på jobbet? Så inledde fotbollsdomaren Jonas Eriksson sin föreläsning på pyttlunchen på Hotell Falköping den 30 mars. Vi fick sedan ta del av hur det är att vara mannen i mitten och hur man gör för att leda och kommunicera med de 22 spelarna under press och i ”stridens hetta”.

    Jonas Erikssons föreläsning kom att handla mycket om ledarskap och kommunikation och hur man får ett gång att funka tillsammans. Jonas berättade underhållande och gripande om hur man handskas med människor och hur språk, humör och vinnarskallar är delar som plötsligt måste kombineras för att få spelet att fungera. När klockan går.
    – Övertid är det värsta som finns, berättade Jonas. Åtminstone som domare. Tänk er 20 000 protester från läktaren. Men konflikter på jobbet, det har väl alla?
     
    Meritlistan är lång och innehåller bland annat 40 A-lagskamper, 41 matcher i Champions League, EM och VM. Jonas arbete medför en konstant hög stressnivå. Det är under de 90 minutrarna på plan man ska leverera. Inte innan, inte efter. Utan då och där. Då gäller det att stänga av allting annat. Tiden och perioderna mellan uppdragen som domare spenderas ofta på resande fot världen över, men även som tränare och engagerad förälder i barnens fotbollslag.
     
    Lojalitet och människokännedom
    Lojalitet för en klubb är viktigt att ha för att förstå reaktioner. Jonas minns hur han själv skrek på domaren vid tillfälle och då och där kände att den uppgiften hade gått att göra annorlunda. Han funderade på hur han själv skulle vilja bli bemött som spelare på planen. Alla spelare är olika och reagerar på olika tilltal. Att våga och orka bemöta människor på deras villkor är både krävande och spännande enligt Jonas.
    – Jag måste hitta sätt att vara effektiv på. Jag måste hitta snabb kommunikation utan att blåsa sönder matchen för de som tittar. De vill se bra fotboll, men varje match innefattar ca 400 snabba beslut. 
     
    Hur gör man det? Alla beslut fattas i rörelse och med hög puls i 90 minuter (ibland 120 minuter). Som domare måste du psykiskt och fysiskt orka lika mycket som de som är 10-20 år yngre. Man springer ca 12 km under en match och är aldrig stilla.
     
    Minns bara fragment
    Jonas Eriksson är aldrig rädd. Den dagen han är rädd kommer det att påverka besluten, konstaterar han lugnt.
    – Jag går in i en bubbla när matchen startar och kommer efterhand bara ihåg fragment av vad sin hänt. Alla i soffan sitter och ser samma situation ut tio olika vinklar.
     
    Men kamerorna är en domares bästa vänner. VM-finalen 2014 hade t.ex. 38 kameror monterade runt om planen. Självklart händer det att man fattar felaktiga beslut, något annat vore att ljuga, berättar Jonas. Men det gäller att stå för dem, konstatera att det blev fel och lära sig något av det. Jag måste våga ta besluten och tro på, där och då, att jag gör rätt.
     
    22 bortskämda män
    Domarkarriären är en utmanande och ständigt spännande resa i skyhög hastighet men Jonas Eriksson ångrar inte för en sekund sitt val av yrke.
    – Jag är chef för 22 bortskämda män som försöker fuska. Det är en utmaning.
     
    Humor och bemötande är viktigt för att skapa förståelse även i jobbiga situationer. Jonas lär sig namnet på spelarna, och nödvändiga uttryck på deras hemspråk i den mån det är möjligt. 
    – Det går inte attt vara polare och göra high five med 22 personer men man måste våga skapa små relationer och orka hantera alla olika. Utgå från deras reaktioner.
     
     
    Handelsutveckling för butiksägare
     
    Connect Väst är en ideell icke vinstdrivande organisation. Nu erbjuds Falköping ett pilotprojekt inriktat på handlare. Det gör Falköping unik som målgrupp.

    Erbjudandet som innefattar affärsutveckling anpassad för handlare, har gått ut till Aktiv Handels medlemmar. Fastighetsägarna finansierar hälften av kostnaden och aktören själv den andra halvan.

    I stora drag handlar det om att de deltagande företagarna tar fram en affärsplan. I steg två presenteras den för en panel bestående av expertis inom olika områden såsom uppstart, sälj, marknadsföring. Panelen ger sedan feedback och delar med sig av erfarenheter och åsikter, ris och ros.

    I grunden ska varje handlare utgå från vad som är unikt för just den verksamheten. Vart står jag idag? Vilka är mina konkurrenter, styrkor, svagheter? Projektet pågår under 6-8 veckor. Man ses fysiskt vid fem tillfällen och jobbar där emellan individuellt med affärsplanen. Man har en handledare som man har kontakt med under resans gång. 

    Boosta handeln och handlarna
    – Det här handlar om att boosta Falköpings befinliga handlare till att öka och växa, berättar handelsutvecklare Woori Gennemark. Deltagarna är mindre handlare som inte har någon kedjetillhörighet. De större får oftast möjlighet av utvecklas från centralt håll.

    Falköping har en köpkraft på två miljarder kronor varav utflödet är på 460 miljoner. Det visar att här finns underlag för att öka lokalt. I kommunens handelsstrategi finns där målet är att öka handelsindex till år 2020. Affärsutvecklingen är en viktig del i att jobbet att nå upp till de målen.

    – Vi måste ha nytt utbud att erbjuda men även värna om de befintliga så de finns kvar! Våra mål är att öka omsättningen och växa, planera för expansionsmöjligheter och tänka framtid.
     
    Näringslivsrådets aprilträff
     
    I april möttes Näringslivsrådet på Naturum i Hornborga. Efter en presentation av verksamheten, diskuterades näringslivsfrågor som varit och är aktuella under våren.

    Sofie Bernhardsson presenterade verksamheten vid Naturum och gav en berättelse om nybygget Doppingen och kommande investeringar.

    Klara Börjesson besökte rådet och beskrev utvecklingen av naturturismen i området, samverkan och kommande satsningar.

    Fritiof Schiller, Försäljningsdirektör BSJ Holding (BS Verkstäder) och Hanna Johansson mjölkbonde Segerstad, hälsades välkomna som nya medlemmar i näringslivsrådet.

    Conny gav en återkoppling av 2016 års bokslut och måluppfyllelse, han gav också en kort återkoppling av processen kring nya skolorganisationen.

    Magnus Sundén informerade om två nya kommande insatser,  planering och uppstart av tekniskt nätverk i kommunen och Jennifer Ottossons, Leax , tankar kring ett utvecklingsprojekt för att öka attraktionskraften, för arbetskraft med hög kompetens.

    Näringslivsrådet planerar att genomföra en studieresa till Värnamo, den 12-13 september.

     
     
    Linnea Bengtsson, affärsutvecklare i Rockford, USA, besökte företagarfrukosten.
    Att närma sig USA
     
    Sedan 2014 samarbetar Skaraborg med Midwest USA i ett affärssamarbete som syftar till att hjälpa företag och organisationer att navigera internationellt på respektive marknad. Den 1 februari hade Falköping besök av Linnea Bengtsson som till vardags arbetar i Rockford Illinois som affärsutvecklare.

    Skaraborgs internationella affärsutvecklare Linnea Bengtsson, vanligtvis är stationerad i Rockford, Illinois, USA berättade under företagarfrukosten i februari om de verktyg och nätverk som du som företagare kan dra nytta av.

    Det befintliga samarbetet mellan Lidköpings kommun och Rockford har genererat flera lyckade och framgångsrika samarbeten sin lett till att man börjat handla med USA eller på andra sätt expanderat sin befintliga verksamhet genom USA-kontakter. I höstas besökte representanter från kommun och näringsliv i Falköping området och man tittar nu på hur ett samarbete skulle kunna se ut.

    USA är Sveriges tredje största marknad och kontakten mellan Sverige och USA är viktig för båda parter.
     
    Falköping cykelsatsar
     
    Nyligen beviljades ett spännande projekt av Leader Östra Skaraborg. Med bland annat proffscyklisten Glenn Magnusson i spetsen satsar Falköping nu på cykling och begreppet Cykelstaden.
     
    De beviljade EU-medlen består av 800 000. Dessa ska användas för att bland annat marknadsföra Mösseberg och Falköping som en cykelstad. Projektet kommer att ledas av Falköping nu. 
     
    Speedmeeting en
    fortsatt succé
     
    Årets Speedmeeting för arbetslösa ungdomar lockade i år 40 företag och 100 ungdomar. Praktikplatser, vikariat och anställningar erbjöds och många tog chansen att få en plats.

    För tredje året i rad anordnade Lärcenter tillsammans med Arbetsförmedlingen, Företagarna Falköping, Näringslivsrådet och Swedbank ett speedmeeting för arbetslösa ungdomar.

    Fartfylld digitalisering med Ståhlberg
    Dagen startade med en fartfylld föreläsning av David Ståhlberg, företagsledare och före detta chef på Google. 
    David Ståhlberg har jobbat med digitalisering inom stora företag. Han är bland annat författare och föreläser för bland annat företagare runt om i Sverige. Digital transformation är ett modeord just nu. Hur gör du digitaliseringen till en konkurrensfördel? Vi vet egentligen hur framtidens data kommer öka och vad gör vi för att hänga med? Hänger samhället med i utvecklingen? 
    Som exempel på felprioritering kan man se hur små livsmedelsbutiker där det finns fyra tillgängliga kassor för köp av varor och EN kassa för paketutlämning. E-handeln ökar drastiskt och köerna ringar sig på många ställen ganska långa.
    – Digitalisering är inte bara en it-fråga. Det är det inte. Det berör alla delar av affärerna och organisationen. Millennians klarar ett nytt ledarskap. Idag ställs högre krav på innovation och att agera snabbt.

    Man måste våga skala bort det onödiga och oväsentliga. Det som ingen efterfrågar.

     
    ”Det tog mig fyra år att måla som Raphael, men en livstid att måla som ett barn.”

    Det tar tid att förenkla och skala bort
    David ger många exempel på enkelhet i kombination med innovation, behov och efterfrågan, och bolag som sätter kunden i fokus.

    • Spotify till exempel, gör att man får ut ett större värde av musik. Ett mervärde. De insåg att det fanns ett otillfredsställt behov att få lyssna på vad man vill när man vill. De löste ett behov.
    • Fodora insåg att det fanns ett sug efter krogkäk och levererar nu annan mat än pizza till dörren.
    • Stich-fix i Silicon Valley har tagit fasta på ett otillfredsställt behov att hitta vår personliga stil utan att köa i butiker. Du får svara på frågor som vilken stil har du? Vad gillar du? Vilka mått har du? En personlig rådgivare skickar sedan kläder hem till dig en gång i månaden. Du behåller det du tycker är bra och returnerar resten.
    Scania slutade se sig själva som en lastbilstillverkare och kommunicerade istället problemlösning. Sensorer i lastbilarna kommunicerar numera tillbaka och underlättar utvecklingen av produkterna, ställtiderna, logistiken, service osv.
    • Den lilla appen Lastgrab listar vilka restauranger som har lediga bord och gör att du slipper leta igenom alla fullbokade ställen. 
    Några enkla punkter underlättar idéarbetet kring tjänster och produkter och hindrar utvecklingen från att stanna upp eller bromsas.
    1. Börja med kundens behov. Inte tekniken eller vad du gjort tidigare. Alltid kundens behov först.
    2. Hur skulle en ideal lösning se ut?
    3. Vilka resurser finns eller krävs för att tillgodose behovet och levandegöra lösningen?
    Man upptäcker inte de bästa lösningarna om man inte utgår från behovet. Genom att lista resurserna först blir man begränsad. 
    Ytterligare ett citat dyker upp, ett välkänt sådant. Stenmark sa en gång ”Ju mer jag tränar, desto mer tur får jag”. 
    – Utnyttja det, lär er mer, utvecklas mer och sätt upp mål.  

    Carina vill se de unga växa
    Carina Wilhelmsson presenterade sig och sina tankar som arbetsgivare, i samband med årets speedmeeting. Carina äger idag alla McDonalds-restauranger i Skaraborg, med över 400 anställda och möter dagligen skillnader i vanor och kulturer med kreativa lösningar.  
    – Vi måste våga anpassa oss till ungdomarna istället för tvärtom. Det är andra villkor och nycklar som gäller idag. Man tänker oftast att alla ungdomar är ”si eller så” och drar alla över en kam. Idag vill alla bli sedda. 

    Carina hälsar alltid på alla när hon kommer till restaurangerna, och säger alltid hejdå. 
    – Jag vänder bilen och åker tillbaka om jag glömt säga hejdå. Det gäller att hitta de små grejerna som gör skillnad för någon. Det är lätt att köra vidare i samma hjulspår och sätta våra egna mål först men det är våra medarbetare, ungdomarna, som kommer vara med på vägen. Då måste man tänka annorlunda för att nå fram.
    Lokalen fylldes snabbt med unga jobb- och praktiksökande.
    Gyllensvaans var ett av de 40-talet företag som fanns på plats på Lärcenter.
    Carina Wilhelmsson delade med sig av sina erfarenheter som arbetsgivare åt unga.
     
    Lokal företagare aktuell för Garvis bronsstaty
     
    Han tog OS-guld i London 1948 och satte Falköping på fotbollskartan. Nu planeras för en staty av Henry ”Garvis” Carlsson vid Odenplan. Idén kom från ett medborgarförslag och fick gehör i Kultur- och fritidsförvaltningen. För att kunna genomföra projektet söker man nu lokala sponsorer.

    Ett förslag till bronsskulptur är godkänt av förvaltningen. Det har tagits fram av den lokale företagaren och konstnären P-A Sandström och beräknas kosta 200 000 kr. Kommunen har beslutat att gå in med 50 000 kr, vilket innebär att man nu söker medfinansiärer och sponsorer för att projektet ska kunna bli verklighet.

    För mer information, kontakta Karin Hermansson, telefon 070-385 28 25 eller via mail.
     
    Näringslivsbrevet
    maj 2017
     
    Play movie
    I Näringslivsbrevet försöker vi samla senaste nytt för näringslivet i kommunen, påminna om kommande aktiviteter och lyfta viktiga händelser. Har du tips på något du vill att vi tar upp, så skicka gärna ett mail

     

     
     
    Redaktör:
    Magnus Sundén,
    Näringslivschef,
    Falköpings kommun
     
    Text & produktion:
    Maria Falegård,
    Smart Design AB